Onbetaalde Factuur Volledig Betaald Krijgen

15 October 2016

U deed het werk, verzond uw factuur en wachtte geduldig de betaling af. Nu zijn de 30 dagen echter om en er is nog steeds geen betaling. U wil geen bruggen verbranden, maar de onbetaalde factuur schaadt uw cash flow. Wat nu?

  • Onbetaalde Factuur Opvolgen
  • Mogelijke Intresten Vermelden
  • Geschillen Met Alternatief Oplossen
  • Incassobureau Inschakelen
  • Beter Voorkomen Dan Genezen

Wanneer Beginnen Opvolgen

Simpel antwoord: Meteen! Als u een goed contact heeft met de klant, kan u het waarschijnlijk wel veroorloven om drie tot vier dagen te wachten vooraleer u de onbetaalde factuur gaat opvolgen. Laat het ook niet te lang wachten bij vertrouwde klanten. Het is uw recht om betaald te worden voor de goederen en diensten die u geleverd heeft en het gebrek aan opvolging geeft een amateuristische uitstraling.

Maak het eerste contact via email. Een vriendelijke herinnering is misschien het enige dat nodig is. Als u geen tijdig antwoord ontvangt, stuur dan nog een email en bel naar hun financiële dienst.

Wettelijke Rente Vermelden

Zowel voor B2B als B2C worden bedrijven beschermd tegen laattijdige betaling door de Wet Betalingsachterstand, die kan u toepassen op een onbetaalde factuur. Op het openstaande bedrag kan u dan de Wettelijke Rente berekenen (ook als u zonder leveringsvoorwaarden heb geleverd). Opgelet — Volgens de etiquette is het enkel gepast om de rente aan te rekenen als uw klant begrijpt dat u het recht hebt om dat te doen. Zorg dat nieuwe klanten gewaarschuwd worden dat u intresten aanrekent in geval van een onbetaalde factuur.

Geschillen Counteren

Als de klant uw factuur betwist en u heeft geen algemene voorwaarden, counter hun betwisting met de wet. Tracht echter om geschillen op te lossen; U kan een "onmiddelijke betalingskorting" aanbieden of een betalingsplan voorstellen. "Een half ei is beter dan een lege dop" zegt het spreekwoord.

Tijd Voor De Grote Kanonnen?

Juridische actie mag geen loze bedreiging worden, raak vertrouwd met wat een rechtzaak met zich meebrengt. Het is ook de moeite om een kosten-batenanalyse te maken van incassodiensten. Of u nu een advocaat inhuurt of een incassobureau aanstelt, op een bepaald punt is het uw tijd en energie niet langer waard om een onbetaalde factuur betaald te krijgen.

Debiteurenbeheer

Uiteindelijk is de beste manier een onbetaalde factuur meteen opvolgen en wekelijks wat tijd uit te rekken aan debiteurenbeheer. Als u regelmatig problemen heeft met onbetaalde facturen, is het misschien tijd om uw algemene voorwaarden aan te passen. Leg aan elke nieuwe klant uit wat de algemene voorwaarden zijn en wat de gevolgen voor laattijdige betaling zijn. Een andere mogelijkheid is om een voorschot te vragen of voorafbetaling vooraleer u goederen of diensten levert.

Port Finance - Uw liquiditet is onze zorg!

Het is van overduidelijk belang dat uw klanten betalen voor goederen of verleende diensten. Door het volgen van deze tips zal u uw zuurverdiende geld veel sneller op uw rekening zien verschijnen. Misschien loont het ook de moeite om Port Incasso in te schakelen vooraleer u drastische stappen onderneemt.

Vragen over dit artikel? Neem gerust even contact op met Port Finance voor extra uitleg!

  085 – 047 10 19

Schrijf je nu in voor onze tips en informatie.

Nieuwsbrief