Onbetaalde Facturen Innen Dankzij Deze 5 Stappen

11 August 2016
Bent u het beu om steeds te maken te hebben met onbetaalde facturen? Heeft u betere dingen te doen? Zorg ervoor dat u deze 5 stappen volgt om meer onbetaalde facturen te innen.

Incassobureau Inschakelen

5 Stappen om onbetaalde facturen te innen


1. Zorg ervoor dat u de procedure volgt

Voordat u overhaaste conclusies trekt of uw klant een nare opmerking geeft, zorg ervoor dat u de juiste procedures heeft gevolgd om betaald te worden. Zorg voor een foutloze factuur met de juiste betalingsgegevens. Controleer of u de factuur inderdaad verzonden heeft en dat uw betalingstermijn duidelijk was.

Expert Tip: Het zou nogal pijnlijk zijn om te klagen bij een klant vanwege onbetaalde facturen om te ontdekken dat u ze zelf nooit verzonden heeft of dat het adres verkeerd was!

2. Vriendelijk opvolgen

Onbetaalde facturen zijn vaak door de mazen van het net geglipt. Voordat u boos wordt: volg de factuur op met een beleefde nota. Uw klant kan simpelweg de betaling vergeten zijn of (als u digitale facturen stuurt) ze kan bij de ongewenste mail terecht gekomen zijn. Vaak kan een controlerende mail ervoor zorgen dat uw onbetaalde facturen betaald worden.

Expert Tip: Op dit moment zal u opmerkingen zoals "achterstallige" willen vermijden om een goede werkrelatie met de klant te behouden (ervan uitgaande dat het bij hun onbetaalde facturen slechts om een foutje ging)

3. Stuur een betalingsherinering

Als uw eerste, beleefde, opvolgende mail niet heeft geleid tot een betaling, is het tijd om verdere stappen te ondernemen. Contacteer uw klant nogmaals om hen te herinneren aan de onbetaalde factuur en uw voorwaarden.

Expert Tip: In het beste geval liet u hen een contract tekenen, dus nu is het een goed moment om dat te vermelden.

Zorg ervoor dat alle correspondentie professioneel en beleefd gehouden wordt - zelfs als u gefrustreerd bent en een gevoel van oplichting krijgt. Bedreigingen of slecht gedrag zullen uw onbetaalde facturen waarschijnlijk niet betaald krijgen. Daarbovenop, kan onprofessioneel gedrag uw bedrijf op lange termijn schaden.

4. Een tweede betalingsherinnering sturen

Hoe vaak dat u een betalingsherinering stuurt en wat u vervolgens doet, hangt af van de uitgesproken verwachtingen. Als u bijvoorbeeld spreekt van onbetaalde facturen na 30 dagen, dan kan u het overwegen om dit 3 maanden op te volgen vooraleer u extra maatregelen treft.

Expert Tip: Vermeld in uw contracten wat u doet in geval van onbetaalde facturen.

Misschien is het uw beleid om onbetaalde facturen na 3 maanden naar een incassobureau door te sturen. Wat de procedure ook is: Neem nogmaals contact met de klant op om te vermelden wat uw volgende stap is. Geef de klant ook een datum mee waarop ten laatste betaling uitgevoerd kan worden vooraleer u deze stappen onderneemt.

Expert Tip: Zorg ervoor dat u ALLE correspondentie met de klant bewaard. Deze kan u later helpen om onbetaalde facturen te innen.

5. Incassobureau inschakelen

Houd er rekening mee dat uw tijd kostbaar is. Op een gegeven moment, kan het niet langer de moeite waard zijn om uw tijd en energie te steken in onbetaalde facturen. Hoewel het jammer is, zijn er momenten dat het in uw belang is om verder te gaan met het leven.

Als het openstaande bedrag het waard is, overweeg dan een derde partij in te schakelen - zoals een incassobureau - om u te helpen met het innen van wat men u verschuldigt is.

Incassobureau Port Finance werkt met het No Cure No Pay principe en brengt haar diensten pas in rekening wanneer ze succesvol zijn. Hun vergoeding is vaak slechts een percentage van wat er geïnd wordt. U zal uw kansen om betaald te worden verhogen door het inschakelen van een incassobureau.

Ik Heb Hulp Nodig

Vragen over dit artikel? Neem gerust even contact op met Port Finance voor extra uitleg!

  085 – 047 10 19

Schrijf je nu in voor onze tips en informatie.

Nieuwsbrief