Niet Betalende Klanten? Zo Kan U Ze Aanpakken

15 September 2016

In point-of-sale bedrijven zoals restaurants, winkels en online shops, betaalt de klant meteen voor hun aankoop. Maar als uw bedrijf factureert, moet u de klant vaak 30, 60 of zelfs 90 dagen de tijd geven om hun betaling uit te voeren - en toch heeft u niet betalende klanten.


Er zijn veel redenen voor laattijdige betalingen of niet-betaling: Misschien is de factuur verdwaald in een stapel papieren (of bij de ongewenste e-mail), of de klant had een onverwachte uitgave en kon het zich niet veroorloven om u op de vervaldag te betalen. Ongeacht de omstandigheden, onbetaalde facturen kunnen uw bedrijf schaden en uiteindelijk zal u actie moeten ondernemen als u uw geld wil ontvangen.

Het is misschien verleidelijk om een incassobureau op te bellen zodra de vervaldatum gepasseerd is, maar door dat meteen te doen voelt de klant zich misschien bedreigd en zal hij boos worden. U wil het probleem rechtuit aanpakken, maar rechttoe rechtaan betekend niet dat u agressief moet zijn. Als u te maken heeft met niet betalende klanten, zijn hier enkele stappen die u zou kunnen ondernemen.

Niet Betalende Klanten Contacteren

Een vriendelijke herinnering dat de vervaldatum van de factuur verlopen is, is de eerste stap in het ontvangen van de betaling. Veelal is een laattijdige betaling een oprechte vergissing en deze eerste stap van opvolging zorgt dat de klant zo snel mogelijk zal betalen.

Factuur Opnieuw Versturen

In sommige gevallen, trachten klanten de betaling te vertragen door te verklaren dat ze de factuur kwijtgeraakt zijn of administratie moeten raadplegen om het juiste bedrag terug te vinden. Als dat het geval is, stuur dan direct een kopie van de factuur; zo kan men dit excuus niet langer gebruiken.

Stel Een Ultimatum

Wanneer niet betalende klanten uw emails en telefoontjes in verband met hun onbetaalde factuur niet opvolgen, eis de betaling met meer striktheid. Stel een specifieke deadline in wanneer u verdere stappen zal ondernemen en vermeld ook dat verdere diensten pas aanvang zullen nemen zodra de betaling is voldaan.

Incassobureau Inschakelen

Indien herhaalde pogingen om uw betaling van niet betalende klanten te ontvangen gefaald hebben, dan is het tijd om de cavalerie in te schakelen. Een incassobureau is een bedrijf dat gespecialiseerd is in het ontvangen van betalingen die hun vervaldatum gepasseerd zijn. Het bedrijf zal de taak van het opvolgen van de klant uit uw handen nemen en maakt gebruik van beproefde tactieken om uw niet betalende klanten te overtuigen om de betaling uit te voeren. Op zoek naar een incassobureau? Neem vandaag nog contact met ons op.

Rechtzaak

Voor de meeste bedrijven is een rechtzaak de tijd en het geld niet waard. Als echter blijkt dat niet betalende klanten u een grote som geld schuldig zijn en weigeren u of het incassobureau te betalen volgens de voorwaarden van uw contract of factuur, dan is een rechtzaak misschien nodig. Als u beslist om een rechtzaak op te starten, consulteer dan eerst een advocaat om te bepalen wat de volgende stappen zijn. Misschien loont het ook de moeite om Port Incasso een kans te geven, vooraleer u aan een rechtzaak begint.

Vragen over dit artikel? Neem gerust even contact op met Port Finance voor extra uitleg!

  085 – 047 10 19

Schrijf je nu in voor onze tips en informatie.

Nieuwsbrief